W związku  z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2023 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. z 2023 r. poz. 1350) obowiązują nowe zasady szacowania szkód spowodowanych suszą.

 

Zgodnie z obowiązującymi aktualnie przepisami nadal podstawową drogą zgłoszenia start suszowych będzie publiczna aplikacja „Zgłoś szkodę rolniczą” (termin uruchomienia aplikacji nie jest znany). Szkody w aplikacji należy zgłaszać do dnia 15 października roku wystąpienia szkody suszowej. Aplikacja po zgłoszeniu szkody obliczy jej wysokość. Aplikacja będzie dostępna pod linkiem:

https://www.gov.pl/web/rolnictwo/szacowanie-suszy

Jednocześnie rolnicy mają możliwość (nie obowiązek) złożyć wniosek papierowy w Urzędzie Gminy właściwym ze względu na położenie uszkodzonych upraw (w przypadku wystąpienia szkód w gospodarstwie rolnym położonym na terenie kilku gmin, stosowny wniosek należy złożyć do każdej z gmin na terenie, których wystąpiły szkody). Po złożeniu takiego wniosku na formularzu określonym w ww. rozporządzeniu szkody dodatkowo oszacuje gminna komisja powołana przez Wojewodę Zachodniopomorskiego.

Producent rolny składa wniosek o szacowanie szkód w wersji papierowej w terminie umożliwiającym ich oszacowanie, nie później niż do dnia 15 września roku wystąpienia szkody.

Wypełnione wnioski można składać w Punkcie Obsługi Interesanta Urzędu Gminy Kobylanka.

Do wniosku o szacowanie strat należy załączyć kopię wniosku o dopłaty bezpośrednie na rok 2023.

Komisja powinna oszacować szkody spowodowane przez suszę w terminie dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku przez producenta rolnego, nie później niż do czasu zbioru plonu głównego danej uprawy albo jej likwidacji i nie wcześniej niż do wschodów upraw.

Gminne komisje będą szacować wyłącznie uprawy pozostające na polach, zebrane uprawy nie będą szacowane. Aplikacja oszacuje natomiast szkody we wszystkich zgłoszonych uprawach.